Test z matematiky na prijímacie skúšky na gymnázium Žilina

Test z matematiky na prijímacie skúšky na gymnázium. Toto je ukážkový prijímačkový test do prvého ročníka gymnázia Žilina. Na test máte 45 minút. Riešenie testu nájdete na konci stránky.

Úloha 1.

Zjednodušte výraz a určte podmienky, kedy má výraz zmysel:

Úloha 2.

Riešte rovnicu a urobte skúšku správnosti:

Úloha 3.

Štyria chlapci si rozdelili 100 guliek. Druhý dostal o 20 % viac ako prvý, tretí o 20 guliek viac ako prvý a štvrtý dostal 0,8-krát viac guliek ako prvý. Koľko guliek dostal každý chlapec?

Úloha 4.

Stĺp na lepenie plagátov má tvar trojbokého hranola, ktorého podstava je pravouhlý rovnoramenný trojuholník. Jeho odvesny majú dĺžku 1,2 m. Výška stĺpa je 1,8 m. Koľko m2 tvorí plocha, na ktorú môžeme lepiť plagáty?

Úloha 5.

Zostrojte trojuholník ABC, ak je dané: a = 6 cm, tb = 5 cm, tc = 6 cm.

Úloha 6.

V akváriu tvaru kvádra s rozmermi dna 30 cm a 40 cm je 42 litrov vody. Vypočítajte obsah plôch, ktoré sú vo vode.

Úloha 7.

Nájdite všetky čísla t, ktoré vyhovujú nasledujúcej podmienke: (t + 2) . (t + 2) = 0

Riešenie testu

20 Replies to “Test z matematiky na prijímacie skúšky na gymnázium Žilina

    1. Úloha: Štyria chlapci si rozdelili 100 guliek. Druhý dostal o 20 % viac ako prvý, tretí o 20 guliek viac ako prvý a štvrtý dostal 0,8-krát viac guliek ako prvý. Koľko guliek dostal každý chlapec?

      Riešenie: Prvý chlapec dostal 20, druhý 24, tretí 40 a štvrtý 16 guliek.

      Postup: Definujeme si, že prvý chlapec dostal „x“ guliek. Druhý teda dostal „x + 20 % x“, tretí „x + 20“ guliek a štvrtý „0,8 x“. Spolu by to malo byť 100 guliek. Takže riešime rovnicu s jednou neznámou: „x + x + 20 % x + x + 20 + 0,8 x = 100“, teda vlastne „3 x + 0,2 x + 0,8 x + 20 = 100“, upravíme ho na „4 x + 20 = 100“, upravíme ho na „4 x = 80“, upravíme ho na „x = 20“. Vieme teda, že prvý chlapec dostal 20 guliek, dopočítame si teda guľky ostatných chlapcov, to už zvládnete.

      Skúška správnosti: 20 + 24 + 40 + 16 = 100

      1. nedostal 4. chlapec x+(0,8 x), vzhľadom na to, že dostal viac než on, a ak vynásobím prvého chlapca s 0,8, dostanem menšie číslo? Lenže 4. chlapec by mal mať viac ako on.

        1. Tvoj zápis je výrok ,,o 0,8-krát viac“, vtedy sa to spočítava: x+0,8x=1,8x. Ak je napísané iba ,,0,8-krát viac“, tak sa iba násobí: 0,8x. Máš pravdu, že je to menej, ale slovo ,,viac“ je tu na to, aby si to číslom 0,8 násobil. Ak by tam bolo napísané 0,8-krát menej, bolo by treba číslom 0,8 deliť. To je krása matematiky 😉

    1. dobrý deň, postup úlohy 6 =
      najprv vzorec na výpočet objemu kvádra V = a . b . c
      potom doplním čo viem 24 = 3 . 4 . c
      POZOR musia byť rovnaké jednotky (ja mám v dm a dm3=litre)
      idem vypočítať c c = 24 : 12
      c = 3,5 dm
      a teraz vypočítam plochu ktorá je pod vodou =
      3 . 3,5 . 2 = 21 dm2
      4 . 3,5 . 2 = 28 dm2
      4 . 3 = 12 dm2
      výsledky sčítam = 21 + 28 + 12 = 61 dm2 = 6100 cm2
      dúfam že som to vysvetlila tak že sa to dá pochopiť
      prajem pekný deň

    2. Mate zadane strany a , b čo je a= 30 cm b= 40 cm a taktiež mame zadany objem ktory je 42 litrov čo je 42 dm kubickych, čiže najprv musime zistit stranu c aby sme mohli pokračovať a to zistime že dame V = a.b.c to znamena 42 dm3=30.40.c ale kedže mame strany v cm a objem je v dm tak namiesto 30,40 dame 3,4 čiže 42dm3=3.4.c to je 42=12.c , vydelime 42:12 čo je 3,5 a to je c , čiže c =3,5 dm alebo 35cm , a teraz musime vyratat obsah ploch ktore su vo vode , čiže vieme že akvarium nema vrchnu stranu čiže tu neriešime, čize ked vieme všetky dlžky stran abc ,30,40,35 cm tak lahko vypočitame obsahy stran čiže napriklad predny obdlznik dame 30.35 ( nezabudnut ze su 2 čiže (35.30) .2 ) dalej bočnu stranu 40.35 tiez dva krat a tu vrchnu stranu neriešime lebo ju akvarium nema a ked všetko dokopy zratame (35.30).2= 2100cm2, (40.35).2 = 2800 a poslednu spodnu stranu, 30.40=1200cm2 a ked tieto vysledky zratame dostaneme 6100cm2

  1. Tak dvojka mi vôbec nechce vyjsť. Nevedeli by ste mi niekto pomôcť? stále mi vychádza 65=13x

  2. Tento test vôbec nie je vhodný na prijímacie skúšky na gymnázium, nakoľko obsahuje učivo, ktoré sa už pekných pár rokov na ZŠ nevyučuje ( príklad 1), ale sa presunulo na SŠ a konštrukčná úloha je skôr maturitný príklad ako prijímačkový. Odkiaľ tie zadania beriete?

  3. dobrý deň, postup úlohy 6 =
    najprv vzorec na výpočet objemu kvádra V = a . b . c
    potom doplním čo viem 24 = 3 . 4 . c
    POZOR musia byť rovnaké jednotky (ja mám v dm a dm3=litre)
    idem vypočítať c c = 24 : 12
    c = 3,5 dm
    a teraz vypočítam plochu ktorá je pod vodou =
    3 . 3,5 . 2 = 21 dm2
    4 . 3,5 . 2 = 28 dm2
    4 . 3 = 12 dm2
    výsledky sčítam = 21 + 28 + 12 = 61 dm2 = 6100 cm2
    dúfam že som to vysvetlila tak že sa to dá pochopiť
    prajem pekný deň

  4. ja nič neviem som ohlupnuty zos tejto skoly lebo to je hardcore nebudem sa vyjadrovat k tomu kroihlinkovi ministrovi skolsta mam toho dost ja nic vobec neviem a ked ma nezoberu mama ma zos kutacom zabije a smari do jarku a uz dost nedavajte na prijmacki take taske a us koncim cav

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *