Spravte si ukážkový test na prijímacie skúšky zo slovenského jazyka a literatúry na strednú odbornú školu. Ďalšie testy na prijímačky na strednú školu nájdete na stránke Prijímačky na strednú školu.
Riešenie testu
Riešenie testu a správne odpovede nájdete na konci tejto stránky.
Zadanie testu
1. Doplň i/y a čiarky vo vetách:
Prijímacia komisia nebola až taká otravná ako ho niektor_ strašili no napriek tomu sa mu zdalo akoby za ním zapadla brána so sedemdesiat_mi siedm_mi zámkam_. Zalial ho pocit neuver_teľnej voľnosti. Možno preto, že sa ocitol ako práve zistil na _ámestí slobody. To však tak nepôsobilo. Celé bolo obkolesené v_sokým lešením a v_zeralo ako spútané oceľov_mi okovam_. Ak_si murár_ pracovali na najvyššom poschodí, vyspevujúc pesničku o Kataríne čo b_va neďaleko od Trenčína. Dostal chuť podeliť sa so svoj_m úspechom. Ale chodci ktorí prechádzali námestím ho nevnímali. Ľudia sú nevšímav_ k radostiam druh_ch a domy, tie sú tiež rad_, že ich nikto nev_rušuje zo stáročnej neh_bnosti. Pomaly, dôstojne si sadol na lavičku a plnými dúškam_ v_chutnával jarn_ vzduch a blížiacu sa dospelosť.
Úlohy z jazyka a literatúry
2. Nájdi a zakrúžkuj skupinu osobných zámen:
- a) náš, od nás, o nej, jeho taškou
- b) im, od neho, mňa, o nej, videl ich
- c) s vašimi, od nich, mnou, k nim, o ich byte
3. a) Z viet vyber dvojčlenné vety:
- Vonku sa blýska.
- Nekričte!
- Dedina spala pokojným spánkom.
- Dýcha sa mi voľnejšie.
- V to poludnie prudko mrzlo.
3. b) Ktorá z dvojčlenných viet je úplná?
4. Z radu podstatných mien vyber pomnožné podstatné mená stredného rodu:
Tatry, oblaky, ústa, okuliare, korytnačky, Piešťany, bradlá, čísla, pomyje, kliešte, jablká, prsia, Košariská, Donovaly, vrecia, nožnice, husle
5. Urč z nasledujúcich viet a spojení tú správnu. Správnu vetu, spojenie podčiarkni:
- a) Mám doma päť šiat. Mám doma pätoro šiat.
- b) So štyrmi deťmi to nie je jednoduché. So štyroma deťmi to nie je jednoduché.
- c) Môžeme môžme
- d) Dané číslo násobte tromi. Dané číslo násobte troma.
- e) U všetkých týchto zámen u susedov
6. Vyber podstatné mená, pri ktorých určujeme životnosť a neživotnosť:
batoh, šťava, slnko, murár, vysvedčenie, učiteľ, javor, smiech, ruža, sudca, Jano, vlasť, žriebä, dedo, olej, kuriatko, vodopád
7. Raduje sa. Vytvor k jednoduchej vete (ak treba, doplň do vety ďalšie vetné členy):
- a) vedľajšiu vetu predmetovú
- b) vedľajšiu vetu prívlastkovú
- c) vedľajšiu vetu príslovkovú časovú
- d) vedľajšiu vetu príslovkovú príčinnú
8. Nazrela dnu, lež nič nevidela. Uvedené priraďovacie súvetie je súvetím:
- a) zlučovacím
- b) stupňovacím
- c) odporovacím
- d) vylučovacím
9. Utvor 2. a 3. stupeň prídavných mien:
- tupý
- krehký
- dobrý
- krátky
- vrtký
10. Vyber jednu z viet, ktorá zodpovedá schéme:
- a) Niektoré jazykové štýly sa vyznačujú prísnou vecnosťou.
- b) Biele kríky kvetov zakrývali voľný výhľad.
- c) Horské bystriny sa len tak hemžili veľkými pstruhmi.
- d) Obrovský smrek na brehu sa dotýkal širokej plytčiny.
11. Číslovky napíš slovom:
(1) dievčatá, (1.) športovci, z (5) zošitov, v (40.) rokoch, v (50) rokoch, dobehol (8.), (7) ochoreli
12. Jabloň sa v noci ohýbala pod silnými nárazmi vetra. V ktorej z možností sú správne určené vetné členy?
- a) podmet, príslovkové určenie miesta, slovesný prísudok, zhodný prívlastok, nepriamy predmet, nezhodný prívlastok;
- b) podmet, príslovkové určenie času, slovesný prísudok, zhodný prívlastok, priamy predmet, nezhodný prívlastok;
- c) podmet, príslovkové určenie času, slovesný prísudok, zhodný prívlastok, príslovkové určenie príčiny, nezhodný prívlastok.
- d) Žiadna z uvedených možností.
13. Brat nám oznámil, že sa teší na Veľkú noc a určite príde. Tromi spôsobmi vytvor z nepriamej reči priamu reč.
14. Ktoré gramatické kategórie zodpovedajú zvýraznenému slovesu? Vyhrešila chlapca pre ľahostajnosť.
- a) 2. osoba, plurál, minulý čas, podmieňovací spôsob, dokonavý vid
- b) 3. osoba, singulár, minulý čas, oznamovací spôsob, dokonavý vid
- c) 3. osoba, singulár, minulý čas, oznamovací spôsob, nedokonavý vid
- d) žiadna z uvedených možností
15. Ktorá skupina slov predstavuje synonymá?
- a) horička, hora, horský, hornatý
- b) jar, leto, jeseň, zima
- c) pekný, krásny, nádherný, úchvatný
- d) kopať, búrať, stavať, demolovať
16. Žiadosť, správa, oznámenie sú:
- a) časti jazykových štýlov
- b) útvary epiky
- c) slohové útvary informačného slohového postupu
17. V ktorej z možností sú všetky spojenia frazeologizmy:
- a) vziať nohy na plecia, stratil reč, zapísať si za uši
- b) jazyková škola, vysoko rúbať, byť sto rokov za opicami
- c) prijímacie pohovory, triedna kniha, letný deň
18. Ktoré pojmy patria všetky k menu Martin Kukučín?
- a) Tajov, Ondráš Machuľa, Prešov, Praha
- b) Jasenová, Adam Krt, Praha, realizmus, román
- c) Gábor Vlkolinský, Letorosty, novela, Vyšný Kubín
- d) žiadna z možností
19. Urč jazykový štýl viet:
- a) Ruža šípová (rosa canina) je ker až 3 m vysoký s prútnatými konármi, ktoré sú porastené zahnutými ostňami.
- b) Náhle krajinu zaliala mesačná noc. Na oblohe sa zjavil vládca mesiac a jeho priateľky – hviezdy.
- c) Slovina a biola sú predmety, ktoré mám rád.
20. Podčiarkni, ktoré dielo nenapísal Ján Smrek:
Cválajúce dni, Iba oči, Chlapec maľuje dúhu, Básnik a žena
21. Použité spojenia sú: živiť sa perom, čítať Kukučína, prekladať Remarqua
- a) metafora
- b) prirovnanie
- c) metonymia
22. K akému literárnemu smeru patria štúrovci? …..
23. Kamil Peteraj píše okrem básnických zbierok aj …..
Úvaha
24. Ak si dokončil základnú časť testu, napíš krátku úvahu, v ktorej vyjadríš svoje predstavy o ďalšom štúdiu na strednej škole.
cele zle
Vie niekto odpoveď na tú 10-tu úlohu a prečo?
Akú schému chcú vlastne?
hodili by sa odpovede ngl
Po 5 rokoch by sa hodili